Счетоводство за НЕсчетоводители…Вимание! Какво може да обърка бизнеса ви със страни от ЕС?

Всеобщо известен факт е, че от няколко години сме членове на ЕС, което доведе и до разширяване на пазарите, с които българските фирми могат да работят при улеснени правила. Въведоха се един модерни думички, като ВОП (Вътреобщностно придобиване) и ВОД (Вътреобщностна доставка), които изместиха добре познатите внос и износ, като терминология за страни от третия свят :) Освободиха целия ЕС от начисляване на ДДС и ….. нека развитието на бизнеса да започне СЕГА!

До тук добре, но все пак всички, които сте се ориентирали към външните пазари не е лошо да се замислите, че все пак вие продължавате да правите бизнес с българската си фирма, която трябва да отговаря на българското, а не на европейското законодателство. И да припомним, че живеем в България и нещата до голяма степен са доста объркани. Ще ви обърнем внимание само на един важен момент, както следва:

  1. Повечето собственици на бизнес знаят, че прага за регистрация по ДДС в България е 50 хил.лв, до тук добре, но това не важи, когато работите с ЕС. Според законите на България – в момента, в който знаете, че ще имате сделка, свързана с получаване или извършване на услуга с данъчно задължено лице от ЕС, вие трябва да се регистрирате по чл. 97а от ЗДДС в срок от 7 дни преди документирането на въпросната сделка. Регистрацията става бързо и лесно в рамките на три дни и всичко звучи страхотно, НО има една малка подробност – ДА, държавата ви позволява да не начислявате ДДС, но и НЕ можете да ползвате ДДС-то на нито един разход, който сте направили и реално платили! Което лично ние смятаме, че доста бърка в портфейла на бизнеса ви! Също така, тази регистрация по ДДС не отменя задължението ви да си следите оборота за последните 12 месеца и ако стигнете до заветните 50 хил.лв, отново трябва да подадете искане за регистрация, но вече за достигнат оборот. Което също смятаме, че е безумно!

Но, както винаги в живота и тук има други варианти, въпрос на малко мисъл и помощ от счетоводител! Това, което ние обикновенно препоръчваме на клиентите, които знаят, че ще работят с ЕС е да се направи регистрация по желание още при създаване на фирмата. Положителните страни на това действие са:

  • Счетоводната такса за регистрация по ДДС е много ниска, защото от НАП изискват малко документи;
  • Регистрацията може да стане в рамките на 2 седмици;
  • Ще можете да ползвате ДДС на всеки разход, който сте направили и респективно да намалите ДДС-то, което евентуално имате да внасяте или просто да изчакате 3 месеца и да си поискате натрупаното ДДС;
  • Не следите оборот, вие вече сте регистриран с всички права и задължения.

Отрицателните страни на това действие са:

  • Нямате право да се дерегистрирате по ДДС по-рано от две години, след годината на регистрация. Иначе казано – ако се регистрирате, напр. по желание м. 1, 2017 г. нямате право да се дерегистрирате до края на 2019 г. Също така и оборотът трябва да е под 50 х. лв.

Казаното до тук важи, както за юридически лица така и за физически! Това е само част от един момент, свързан с условностите в работатат с ЕС, поради, което ви призоваваме преди да се решите на тази преспективна крачка, консултирайте се подробно със счетоводител!

Ако пред вас седи решението за започване на работа с ЕС и не знаете към кого да се обърнете за помощ, ние ще бъдем щастливи да ви помогнем и да тръгнем заедно по този изпълнен с възможности и трудности път, като ви предложим безплатна консултация!

С пожелания за успешна европейска година!

Екипа на счетоводна кантора Аргия ООД

www.argia.bg

тел: 02/9950020

+359888420583 Маги Богданова

+359887853280 Галя Стойкова

e-mail: argia_mg@abv.bg

 

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>